Sunday, Dec. 8, 2024

System oceniania filmów w Dublu

Autor:

|

17 stycznia 2013

|

System oceniania filmów w Dublu

 

Podczas wystawiana oceny ogólnej brane pod uwagę są poszczególne elementy:

  • Fabuła
  • Gra aktorska
  • Błędy logiczne
  • Dźwięk
  • Charakteryzacja
  • Muzyka
  • Światło
  • Kadry
  • Błędy techniczne
  • Dialogi
  • Klimat

 

FABUŁA całościowa ocena dzieła (początek, rozwinięcie, zakończenie). Nie bierze pod uwagę mniejszych błędów, nieścisłości. Gdy brakuje jakiegoś elementu automatycznie uzyskana ocena jest niższa. To samo dzieje się, podczas nudnego, wielokrotnie wałkowanego tematu używanego w etiudach.

GRA AKTORSKA – ogólna ocena wszystkich postaci (także drugoplanowych). Brany pod uwagę jest stres, spojrzenia w kamerę, niewyjaśnione jąkania, gestykulacja i wiele innych…

BŁĘDY LOGICZNE brane pod uwagę są najmniejsze nieścisłości w fabule, które wprawiają widza w dezorientacje, np. duch na początku filmu zabija ludzi, a po jakimś czasie nie może nikomu nic zrobić. (bez wyjaśnienia dziwne zagranie), nagłe pojawianie się postaci bez uzasadnienia, skomplikowane działania bohaterów.

DŹWIĘK szumy w tle, wiatr głośniejszy od rozmów, zakłócenia świadczące o innej epoce (np. tematem filmu jest średniowiecze, a w tle słychać ryk silnika samochodu).

CHARAKTERYZACJA (OTOCZENIE) – jeśli nie ma charakteryzacji w filmie, bo nie jest potrzebna, element skupia się na otoczeniu. Dobranych miejsc do danej sytuacji, ewentualnie stroju wymaganego w danym czasie, np. fartuch lekarz, pielęgniarka; biznesmen garnitur.

MUZYKA – dopasowanie muzyki do subkultury w produkcji, lub gatunku filmu! Sposób użycia także jest istotny aby nie odwracała uwagi np. od monologu aktora.

ŚWIATŁO brak dodatkowego źródła światła, gdy jest ono potrzebne w scenach kręconych w ciemnych miejscach. Prześwietlenia powodujące białe, nienaturalne plamy w filmie, bądź widoczne w kadrze lampy. Im więcej błędów, im bardziej ważne partie aktora są niedocenione, tym ocena automatycznie idzie w dół.

KADRY – stosowanie jednego typu perspektywy, trzęsienia kamerą, kręcenie pod słońce itd.

BŁĘDY TECHNICZNE Przedmioty pojawiające się w kadrze (np. mikrofon, widać w odbiciu lustra operatora kamery itp.), błyskawiczna zmiana ubrania (np. dziewczyna ubrana w sukienkę, wychodzi za drzwi i ma na sobie spodnie), dziwnie pojawiające się przedmioty (np. nic nie leży na stole, a po chwili pojawiają się różne rzeczy).

DIALOGI – sposób wymowy, intonacji aktorów, dopasowanie do wieku i kultury, niepotrzebne paplaniny wydłużające akcje itp.

KLIMAT – szczególnie ważny w horrorach i thrillerach, zachowanie odpowiedniego napięcia wprawiającego widza w zachwyt i niepewność. W przypadku komedii określa on zazwyczaj poziom humoru, im mniejsza punktacja tym film jest mniej śmieszny, bądź jest na tyle głupi, że nie da się tego oglądać.

Dzieło ocenianie jest oczywiście pod kątem amatorskich i niezależnych produkcji, więc czasami oceny mogą być lekko zawyżone. Z każdego elementu można otrzymać najwięcej pięć punktów, przy czym waga kilku z nich jest większa, aby podkreślić istotność niektórych części. Wynik punktów obliczany jest według wzoru na średnią ważoną (średnia arytmetyczna)!!!

Najistotniejszymi elementami są:

  • FABUŁA (waga 2)
  • GRA AKTORSKA (waga 2)
  • DŹWIĘK (waga 2)
  • BŁĘDY LOGICZNE (waga 2)
  • CHARAKTERYZACJA (waga 1,5)

 

Dlaczego taka waga?!

FABUŁA istotne jest, aby historia pokazana przez reżysera była ciekawa! Na nudnym filmie nikt nie wytrzyma długo.

 

GRA AKTORSKA – Nawet najlepszy scenariusz nie będzie dobrym dziełem bez energicznego udziału aktorów.

 

DŹWIĘK Bez zrozumienia bohaterów film staje się niezrozumiały, szumy i niepotrzebne inne dźwięki strasznie utrudniają oglądanie, a ostatecznie zniechęcają.

 

BŁĘDY LOGICZNE Świadczą o niedopracowanym scenariuszu, bądź błędnie improwizowanych scenach, w których sam reżyser się pogubił. Nie wolno robić z widza idioty licząc, że nie zauważy niedociągnięć w scenach.

 

CHARAKTERYZACJA – Często zależy ona od środków przeznaczonych na daną projekcję, jednak bez pieniędzy często można znaleźć dobre rozwiązania, aby nie wprowadzać niepotrzebnego zamieszania w filmie.

Ostatecznie, gdy już wszystko zostało ocenione, punkty podstawiam do wzoru i wystawiam ocenę według procentów:

80%-100% – Łapka zielona

51%-79% – Łapka pomarańczowa

0%-50% – Łapka czerwona

Share This Article

O autorze

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*

Przeczytaj poprzedni wpis:
po1
Dubel #24 – Porwanie (2011)

Porwanie (2011) Reż. Wiktor Obrok     Miłość jest szalona, potrafi zmusić nas do niewiarygodnych rzeczy. Nawet się nie obejrzymy,...

Zamknij