Wednesday, Nov. 6, 2024

Mikrofony i ich rodzaje

Autor:

|

1 sierpnia 2011

|

MIKROFONY – pierwsze ogniwo toru audio i zarazem pierwszy element od którego zależy jakość naszego nagrania. Na forach internetowych bardzo często pojawiają się pytania typu „jaki kupić mikrofon?”. Trzeba sobie uzmysłowić, że jest to strasznie rozległe zagadnienie. Można by to porównać do pytania „jaki kupić samochód?”. Co gorsza odpowiedzi, jakie często się spotyka są równie precyzyjne… „najlepiej kup pojemnościowy!”, co przekładając na nasz przykład z samochodem brzmiałoby mniej-więcej „najlepiej kup osobowy!”.

Spróbujmy więc sklasyfikować jakoś rodzaje mikrofonów zależnie od ich użyteczności. Umówmy się, że omówimy tylko te, z którymi realnie będziemy mieli do czynienia przy małych produkcjach.

 

MIKROFONY DYNAMICZNE

 

 

Zastosowanie w naszych produkcjach? Osobiście nie widzę żadnego. Są to mikrofony na scenę i do karaoke, a nie do montażu na tyczce czy kamerze. Dlaczego więc o nich wspominam? Bo są najłatwiej dostępne i przeciętny człowiek słysząc „mikrofon” ma na myśli właśnie taki tłuczek. Co więcej na forach można przeczytać: „do produkcji filmowej wybierz mikrofon kierunkowy”… tylko co z tego jeśli w opisie mikrofonu dynamicznego również przeczytacie, że jest on kierunkowy (choć właściwe ta kierunkowość powinna być bardziej sprecyzowana).

 

MIKROFONY POJEMNOŚCIOWE

 

Jesteśmy coraz bliżej, choć nadal jest to mało konkretne. Zdecydowanie właśnie z nimi powinniśmy mieć najwięcej do czynienia, ale trzeba wiedzieć jaki typ ma jakie zastosowanie.

 

Interesujące nas typy pojemników:

 

Shotgun

 

 

Czyli typowy mikrofon montowany na tyczce lub kamerze. Zazwyczaj mają bardzo wąską charakterystykę kierunkową (superkardioidalną lub hiperkardioidalną, ale o charakterystykach innym razem). Prościej mówiąc zbiera dźwięk z tej strony, w którą zwrócimy mikrofon. Co nam to daje? Otóż to, że nagramy przede wszystkim interesujący nas dialog, a nie przejeżdżające obok samochody.

 

Mikrofon krawatowy (lavalier)

 

 

Taki mikrofon można łatwo ukryć na przykład pod ubraniem lub za kołnierzem. Znajduje się zwykle stosunkowo blisko twarzy aktora więc całkiem dobrze zbiera dialogi. Niestety zestaw nadajnik – odbiornik to dość drogi interes (najtańszy około 2000zł), a używanie przewodu w momencie kiedy aktor jest w ruchu może być trochę uciążliwe. Niemniej jednak na planie jak najbardziej użyteczny.

 

Mikrofon studyjny

 

 

Co prawda taki mikrofon nie przyda nam się na planie filmowym, ale wspomnę o nim, ponieważ jak wiadomo nie wszystko da się nagrać podczas zdjęć. Wtedy trzeba dogrywać postsynchrony, a tego typu urządzenie świetnie się do tego nada. Musimy jednak pamiętać, że pomieszczenie do nagrań trzeba odpowiednio przygotować, ponieważ te cholerstwa są strasznie czułe na najdrobniejsze hałasy.

 

Mikrofon stereo

 

 

Raczej średnio nadaje się do rejestracji dialogów (chyba, że w cichym otoczeniu), ale zdecydowanie spisze się w nagraniu tła czy dźwięków ogólnego planu. W środku zamontowane są dwie kapsuły mikrofonowe, a każda z nich wysyła sygnał na osobny kanał. Stąd dźwięk stereofoniczny. To działa trochę jak nasze uszy. Jeżeli dana akcja działa się z lewej strony mikrofonu, w słuchawkach również usłyszymy ją z lewej strony.

 

Wracając do pojemników w rozumieniu ogólnym… jest pewna bardzo ważna rzecz, o której trzeba wiedzieć. Mikrofony pojemnościowe wymagają dodatkowego zasilania (tzw. zasilanie phantom). Musimy im więc go w jakiś sposób dostarczyć. Możliwości są dwie – urządzenie, do którego podpinamy nasz mikrofon będzie miało opcje podawania takiego zasilania, bądź sam mikrofon będzie miał możliwość zasilania bateryjnego.

 

Czasem możecie też spotkać się z określeniem mikrofon elektretowy. Jest to odmiana mikrofonu pojemnościowego, różniąca się odrobinę pod względem elektronicznym od zwykłego pojemnika. Oczywiście tego typu konstrukcje również nadają się do używania na planie.

 

Musicie wiedzieć, że artykuł zawiera wiedzę bardzo ogólną, podstawową i okrojoną, aczkolwiek myślę, że jest w nim wszystko co potrzebne aby naprowadzić kogoś niezwiązanego z dźwiękiem w stronę wyboru odpowiedniego mikrofonu do danego typu nagrań i uratować od nietrafionych zakupów. Wkrótce spróbuję to uszczegółowić i podać konkretne modele w różnych przedziałach cenowych… ale nie wszystko naraz ;)

 

Zachęcam do zadawania pytań odnośnie mikrofonów. Następnym razem – cholerny wiatr, czyli skąd te wszystkie trzaski podczas nagrań w plenerze.

 

Pozdrawiam

TomCherry

 

Share This Article

O autorze

TomCherry

(9) Komentarze

  1. Barx
    9 lutego 2013 at 23:25

    A jakie mikrofony są najlepsze do studia aby nagrać utwór muzyczny mi się wydaje że shotgun byłby najlepszy ale to tylko tak z opisu mi się wydaje choć logicznie brzmi też studyjny

  2. Michał Kołdras
    Michał Kołdras
    10 lutego 2013 at 12:18

    Przy nagrywaniu utworu muzycznego, do wokalu najlepszy będzie studyjny, a do instrumentów dobry będzie shotgun.

  3. Seba
    21 sierpnia 2013 at 22:07

    A jakie mikrofony krawatowe najlepiej wybierać (do nagrania filmowego w spotach reklamowych wypowiedzi) Na jakie podstawowe cechy patrzeć przy ich opisach technicznych jest ich cała masa (pasmo, częstotliwość itp)

  4. Michał Kołdras
    Michał Kołdras
    22 sierpnia 2013 at 16:06

    Ja w profesjonalnej produkcji filmowej używam zestawu bezprzewodowego Sennheiser EW 100-ENG G i sprawdza się to bardzo dobrze. Jedyna rzecz jaką musiałem do tego dokupić to gąbka przeciwwietrzna na mikrofon za 15 zł. Minusem jest dość słabo odporny na uszkodzenia kabel minijack, no ale co zrobić... Także albo się decyduj na to, albo szukaj czegoś o podobnych parametrach, no chyba że nie potrzebujesz zestawu bezprzewodowego.

  5. ignacy
    8 listopada 2014 at 20:50

    Jaki będzie najlepszy mikrofon do kręcenia filmów fabularnych? wydaje mi się że to będzie shotgun

  6. Michał Kołdras
    Michał Kołdras
    9 listopada 2014 at 11:53

    I masz rację Ignacy;). Najlepszy będzie mikrofon typu shotgun najlepiej na złącze XLR. Gdybyś do tego dysponował jeszcze tyczką, to byłoby już w ogóle cudownie. Najlepiej wtedy celować takim mikrofonem w czoła osób, które się wypowiadają. Mnie zawsze wydawało się, że powinniśmy celować w usta, ale doświadczony dźwiękowiec posługując się argumentem budowy czaszki człowieka i aparatu mowy stwierdził, że jednak trzeba celować albo w czoło, albo w klatkę piersiową w okolicach mostka.

  7. Antexs
    27 czerwca 2015 at 19:10

    blue yeti to jaki mikro ?

  8. Michał Kołdras
    Michał Kołdras
    29 czerwca 2015 at 09:20

    Blue yeti to będzie mikrofon pojemnościowy raczej o charakterystyce studyjnej. Powinien dobrze się sprawdzić w nagrywaniu lektora, ewentualnie postsynchronów, ale już na planie filmowym będzie sobie radził znacznie gorzej.

  9. Aleksis
    24 stycznia 2017 at 06:55

    Zawsze korzystam w studio z mikrofonu pojemnościowego. Kupiłam ostatnio model Samson na music-concept.pl i dźwięk zbiera naprawdę świetnie!

Komentarze

Odpowiedz na „Michał KołdrasAnuluj pisanie odpowiedzi

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*

Przeczytaj poprzedni wpis:
Złapane w sieci #1 – OCTAMAN

OCTAMAN (1971) reż. Harry Essex   Grupa ekologów bada skutki radioaktywnych zanieczyszczeń rzek i jezior gdzieś w Meksyku. Pobierając kolejną...

Zamknij