Sekcje filmowe
1) Konkurs Główny „Wytyczanie Drogi”
Międzynarodowy Konkurs o Krakowską Nagrodę Filmową to główna sekcja festiwalu OFF PLUS CAMERA. Obejmuje 12 produkcji z całego świata, które powstały w 2009 i 2010 roku. Festiwalowa publiczność jako pierwsza zobaczy najnowsze filmy, o których obecnie gorąco dyskutuje się na świecie, które wywołały zachwyt widzów na kilku największych imprezach filmowych, na czele z festiwalami Sundance, w Berlinie i Rotterdamie. Na OFF PLUS CAMERA będą walczyć o nagrodę główną w wysokości 100, 000 dolarów przyznawaną przez międzynarodowe Jury pod przewodnictwem Zbigniewa Preisnera.
Filmy w tej sekcji:
- * Agua fria de mar [Cold Water of the Sea],
reż. Paz Fábrega (Kostaryka/Francja/Hiszpania/Meksyk/Holandia), 2010 - * Dust,
reż. Max Jacoby (Austria/Luksemburg), 2009 - * Easier with Practice,
reż. Kyle Patrick Alvarez (USA), 2009 - *Go Get Some Rosemary,
reż. Ben Safdie, Joshua Safdie (USA), 2009 - * Hierro,
reż. Gabe Ibánez (Hiszpania), 2009 - * Medalia de Onoare [Medal of Honor],
reż. Calin Peter Netzer (Rumunia/Niemcy), 2009 - * My Queen Karo,
reż. Dorothée van den Berghe (Belgia/Holandia), 2009 - * Protector,
reż. Marek Najbrt (Czechy/Niemcy), 2009 - * R,
reż. Tobias Lindholm, Michael Noer (Dania), 2010 - * Rewers [The Reverse],
reż. Borys Lankosz (Polska), 2009 - * Les signes vitaux [Vital Signs],
reż. Sophie Deraspe (Kanada), 2009 - * Shirley Adams,
reż. Olivier Hermanus (Płd. Afryka/USA), 2009
2) Odkrycia
W ramach tej sekcji zostaną pokazane najnowsze filmy uznanych twórców, ale i młodych filmowców, które już zdążyły odnieść spore sukcesy na światowych festiwalach. Docenione przez współpracujących z nami międzynarodowych selekcjonerów produkcje mają spory potencjał komercyjny, choć wciąż pozostają kinem niezależnym i autorskim. Widzowie tej części OFF PLUS CAMERA będą mieli okazję z jednej strony zobaczyć na dużym ekranie sporą liczbą uznanych aktorów (m.in. Julianne Moore, Colin Firth, Paul Giamatti), a z drugiej nowatorskie wizje reżyserskie. Jednocześnie otrzymają niepowtarzalną szansę konfrontacji wizerunku aktorskich gwiazd, utrwalonych przez hollywoodzkie produkcje, z ich bardziej niezależnym filmowym obliczem.
Filmy w tej sekcji:
- * 35 rhums [35 Shots of Rum]
- * L’affaire Farewell [Forewell]
- * Humpday
- * Life During Wartime
- * New York, I Love You
- * Nowhere Boy
- * Precious [Precious: Based on the Novel Push by Sapphire]
- * The September Issue
- * Samotny mężczyzna [A Single Man]
- * Świnki [Piggies]
- * World’s Greatest Dad
- * Zły porucznik [Bad Lieutenant: Port of Call – New Orleans]
3) Amerykańscy Niezależni – From The Gut
Pokazane w tej sekcji obrazy są wizytówką tego, co w najnowszym, amerykańskim, niezależnym kinie najodważniejsze. Filmy sekcji From the Gut zostały starannie wyselekcjonowane przez Trevora Grotha – dyrektora programowego festiwalu Sundance i Mike’a Plante’a, czyli ludzi, którzy o amerykańskim filmowym offie wiedzą wszystko. Ostre, drażniące, prowokują obyczajowo i społecznie, sprawiając, że niemożliwe jest przejście obok nich obojętnie. Chwytają widza “za gardło”, zmuszają go do zweryfikowania jego recepcji kina. W szerszej perspektywie przewartościowują kanony tematyczne i estetyczne współczesnego filmu.
Filmy w sekcji:
- * Amreeka
- * Big Fan
- * Etienne!
- * The Exploding Girl
- * Harmony & Me
- * Impolex
- * Modus Operandi
- * Redland
4) Odkrycia: Latino
Sekcja stanowi prezentację najważniejszych i najnowszych produkcji latynoskich, które swoją ostrością sądów, ekspresją oraz bezkompromisowością wywalczyły uznanie zarówno widzów, jak i krytyki. Wyselekcjonowane przez Rosę Martinez Rivero – programerkę festiwalu BAFICI – filmy pokazują skomplikowane oblicze latynoamerykańskiego kręgu kulturowego. Produkcje pokazane w ramach „Odkryć: Latino” nie dają gotowych odpowiedzi na poruszane problemy etniczne, religijne i obyczajowe. Wręcz przeciwnie, pokazują olbrzymie zróżnicowanie tej części świata, którą Zachód zwykł uważać za swoją “gorszą siostrę”.
Filmy w sekcji:
- * Daniel & Ana
- * El hombre de al lado [The Man Next Door]
- * El último verano de la Boyita [The Last Summer of la Boyita]
- * Hiroszima [Hiroshima]
- * Narodzenie [Navidad]
5) Nadrabianie Zaległości
W ramach sekcji “Nadrabianie Zaległości” zostaną zaprezentowane uznane na świecie filmy, które z różnych przyczyn nie trafiły do polskiej dystrybucji kinowej. Program tej części festiwalu ułożyliśmy, kierując się nie tylko wysokim poziomem artystycznym wybranych produkcji, ale przede wszystkim ich znaczeniem dla rozwoju światowej kinematografii. Wybrane obrazy dzięki świeżości spojrzenia, odwadze w zgłębianiu kontrowersyjnych tematów, wreszcie formalnemu nowatorstwu – zostały docenione przez międzynarodowe widownie najważniejszych światowych festiwali. Wiele z nich zdobyło szereg prestiżowych nagród i wyróżnień, z nominacjami do Oscarów na czele, a mimo to polska publiczność nigdy nie miała okazji zobaczyć ich na dużym ekranie. Najwyższa więc pora, żeby „nadrobić zaległości”.
Filmy w sekcji:
- * Away from Her
- * The Hurt Locker. W pułapce wojny [The Hurt Locker]
- * Jesienny Bal [Autum Ball]
- * Milwaukee, Minnesota
- * Pewnego lata [Summer Hours]
- * Shortbus
- * Stara kochanka [The Last Mistress (Une Vieille maîtresse)]
- * Wschodnie obietnice [Eastern Promises]
- * Zamarznięta rzeka [Frozen River]
6) Sundace Institute Series
Sekcja jest wynikiem współpracy OFF PLUS CAMERA z największym festiwalem filmów niezależnych na świecie, czyli Sundance Film Festival. Dyrektor programowy Sundance – Trevor Groth – wspólnie ze swoimi programerami – wybrali dla naszego festiwalu ich zdaniem najlepsze filmy, których premiera odbyła się na ostatnim Sundance, w styczniu 2010 roku. Kolejne obrazy zaprezentowane w ramach tej sekcji powstały w trakcie warsztatów dla młodych filmowców „Sundance Lab”, organizowanych cyklicznie przez Sundance Institute. Widzowie OFF PLUS CAMERA będą więc mogli sami porównać produkcje, które zdobyły już uznanie w Park City z tymi, których reżyserzy są na początku swej artystycznej drogi. „Sundance Institute Series” to niepowtarzalna okazja bliższego przyjrzenia się przyszłości amerykańskiego kina niezależnego.
Filmy w sekcji:
- * The American Astronaut
- * Bran Nue Dae
- * Cold Souls
- * Doktryna szoku [The Shock Doctrine]
- * Don’t Let Me Down
- * Douchebag
- * His & Hers
- * Raising Victor Vargas
- * Sin Nombre
7) Nordyckie Horyzonty
Ta wyjątkowa sekcja ma przybliżyć widzom OFF PLUS CAMERA kinematografię norweską i islandzką, które wciąż pozostają nieznane szerszej publiczności w Polsce. Wybrane przez dyrektor Międzynarodowego Festiwalu Filmowego w Reykjawiku – Hrönn Marindsdóttir i uznanego eksperta od kina nordyckiego – Ásgrimura Sverrinssona – filmy prezentują wszystko to, co obecnie w nordyckim kinie najciekawsze i najszerzej dyskutowane. Pokazane przez nas produkcje zostały nakręcone w ciągu ostatnich kilku lat i tym samym stanowią przegląd przez najnowsze dokonania nordyckiej kinematografii, która kojarzona jest w Europie Środkowo-Wschodniej zaledwie z kilkoma nazwiskami uznanych już w świecie reżyserów (chociażby Dagura Kári). Najwyższy więc czas, aby dla polskiej publiczności otworzyć szerzej „nordyckie horyzonty” i zobaczyć na własne oczy, jak wiele mają nam do zaoferowania.
Filmy w sekcji:
- * Białonocne wesele [White Night Wedding]
- * Country Wedding
- * Człowiek który pokochał Yngve [The Man who Loved Yngve]
- * Den siste revejakta [The Last Joint Venture]
- * Jernanger [Storm in my Heart]
- * Kraftur [The Last Ride]
- * Lonsj [Cold Lunch]
- * Reykjavik-Rotterdam
- * Reykjavik Whale Watching Massacre
- *Sammen [Together]
8) Focus on PIFF: 15 lat festiwalu Pusan
Tę część OFF PLUS CAMERA przygotowaliśmy we współpracy z selekcjonerami największego i najbardziej wpływowego festiwalu filmów azjatyckich, czyli Pusan Film Festival. Sekcja stanowi przegląd tego, co obecnie w azjatyckim kinie najciekawsze i najbardziej fascynujące. Zaprezentowane w jej ramach filmy zdobyły wiele nagród nie tylko na dowodzonym przez Kim Dong Ho festiwalu Pusan, ale i całym świecie. Wybrane produkcje pokazują różnorodność i bogactwo azjatyckiego kręgu kulturowego, a przede wszystkim udowadniają, że kino z tamtej części świata wciąż zaskakuje świeżością spojrzenia i niezwykłą wrażliwością jego twórców.
Filmy w sekcji:
- * Bez tchu [Breathless]
- * The Border City 2
- * Dzień, w którym stałam się kobietą [The Day I Became a Woman]
- * Fujian Blue
- * I’m in Trouble!
- * Kick Off
- * The Land of Scarecrowns
- * Naked of Defenses
- * The Pit and The Pendulum
- * Zaginiony [The Missing]
9) Nowe Kino Indii
Specjalnie dla OFF PLUS CAMERA Hannah Fisher – programerka festiwalu w Dubaju, osoba, która o indyjskim kinie wie absolutnie wszystko – przygotowała wyjątkową sekcję. „Nowe Kino Indii” prezentuje nieznany dotąd w Europie, niezależny obraz kinematografii Indii. Wybrane przez Fisher filmy podważają utrwalone przez produkcje prosto z Bollywood stereotypy kulturowe. Jednocześnie są dowodem na niezwykłą różnorodność i bogactwo tematyczne indyjskiego kina, które w Europie wciąż kojarzone jest głównie z kiczowatymi wielkimi produkcjami, jakie docierają do nas prosto z Bollywood. Najwyższy więc czas obalić ten wizerunek i odsłonić zupełnie nowe oblicze filmów z Indii, które przecież nie sprowadza się tylko do Bollywood.
Filmy w sekcji:
- * Abohomann (“The Eternal”)
- * Harishchandrachi Factory
- * The Japanese Wife
- * Kerala Café
- * New York
- * PAA
- * Road to Sangam
- * Well done Abba
10) Don’t Knock the Rock
„Don’t Knock the Rock” to wyjątkowa sekcja przygotowana specjalnie dla OFF PLUS CAMERA przez kultową amerykańską reżyserkę – Allison Anders (m.in. „W rytmie serca”, „4 pokoje”). To również nazwa organizowanego przez Anders festiwalu w Los Angeles, który zdobył rzesze zwolenników na całym świecie. Jego celem jest promocja i przybliżanie widzom niezależnych filmów o muzyce rockowej. Podobna idea przyświeca sekcji naszego festiwalu, w ramach której zostaną zaprezentowane najlepsze, najbardziej szalone i najgłośniejsze produkcje zgłębiające fenomen, jakim od kilkudziesięciu lat pozostaje rock’n’roll. Zbuntowani artyści, dzikie życie gwiazd, narkotyki, seks, groupies – żadnego z wymienionych elementów nie zabraknie w filmach spod znaku „Don’t Knock the Rock”. Ale pierwszy plan należy tutaj do świetnej, pełnej energii i emocji muzyki i to jej dedykowana jest ta sekcja.
Filmy w sekcji:
- * 1991: The Year Punk Broke
- * Down and Out with the Dolls
- * Ladies and Gentleman: the Fabulous Stains
- * The Monks
- * My Dinner with Jimi
- * Przedstawienie [Performance]
- * Scott Walker: 30 Century Man
- * You’re Gonna Miss Me
11) Tribute to: Jane Campion
Jane Campion nie trzeba nikomu przedstawiać. Nowozelandzka reżyserka nakręciła takie wybitne filmy jak: „Fortepian”, Anioł przy moim stole” czy „Portret Damy”. Jako jedyna kobieta-reżyser została uhonorowana Złotą Palmą w Cannes. Campion zaszczyci swoją obecnością tegoroczną edycję OFF PLUS CAMERA. Artystka odbierze specjalną nagrodę za szczególny wkład w rozwój kina niezależnego – „AGAINST THE CURRENT AWARD” oraz będzie uczestniczyć w uroczystej premierze swojego najnowszego filmu „Jaśniejsza od gwiazd”. OFF PLUS CAMERA ma zaszczyt i przyjemność pokazać w ramach specjalnej sekcji „Tribute to: Jane Campion” kilka filmów reżyserki, które na trwałe weszły do historii kina.
Filmy w sekcji:
- * Anioł przy moim stole [An Angel at My Table]
- * Jaśniejsza od gwiazd [Bright Star]
- * Sweetie
Nikt
Przepiękny film...nie wiem co dodać...piękne kilkanaście minut. DziękuZza miedzy #6 - 15 porad, jak zostać lepszym reżyserem?
Bardzo dobre, konkretne wskazówki. Jestem ciekawa, czy współcześnie obDubel#14 - Obróbka skrawaniem (2012)
Dziękuję za recenzję i pozdrawiam :)Rumuński Szwadron
Szczerze, dawno się tak nie ubawiłem tym absurdalnym humorem. Jedyna