Zza miedzy #8 – Jak zrobić filmową strzelaninę?
Jeśli planujecie stworzyć swój pierwszy niezależny film akcji, to na pewno na którymś etapie problemem stanie się realistyczne ukazanie strzelaniny. W sieci znajdziecie wiele tutoriali objaśniających tę kwestię, natomiast w tym artykule z pomocą naszych przyjacielskich filmowców zza oceanu przeanalizujemy od podstaw cały proces powstawania realistycznych wystrzałów w filmie.
Na pewno słyszeliście o operatorze kamery, który został postrzelony z karabinku na planie filmowym. Ta historia uczy nas jednego – ostra amunicja na planie nie jest mile widziana. Bezpieczeństwo to podstawa. Dlatego właśnie skupimy się na używaniu pistoletów zabawek, które „ożywimy” za pomocą kilku trików w postprodukcji.
Realistyczna giwera
Tak naprawdę cała historia dotycząca strzelaniny rozpoczyna się od pistoletów. Musimy zorganizować takie zabawki, żeby wyglądały jak najbardziej realistycznie. Nawet jeśli nasze plastikowe pistolety nie będą wyglądały zbyt okazale, są pewne sposoby na to, żeby je trochę „urealnić”. O tym opowiedzą chłopaki z Film Riot:
Podsumowując:
- traktujemy nasze plastikowe zabawki czarnym sprayem,
- częściowo możemy też użyć srebrnego spraya aby uwypuklić metalowe elementy broni,
- ruch aktora musi współgrać z dzierżoną w ręce bronią. Pamiętajcie że każda broń ma jakiś poziom odrzutu i ruch ciała aktora musi to odzwierciedlać,
- korzystaj z szerokich ujęć żeby nie dać widzowi możliwości szczegółowego przyjrzenia się broni,
- jeśli wykorzystujesz w swoim filmie noże, nadaj im połysk za pomocą odpowiednich środków chemicznych.
Muzzle flashes
Każdy kto miał kiedyś styczność z montażem strzelanki w filmie na pewno spotkał się z określeniem „muzzle flashes”. To nic innego jak animacje wystrzałów z wszelakiego rodzaju broni palnej. Mnóstwo takich gotowców znajdziecie na youtube, natomiast najlepiej oczywiście zainwestować w paczki takich animacji. Dodawanie takiej animacji nie jest trudne i można to zrobić właściwie w każdym porządnym programie do montażu. Na poniższym filmiku możecie się przyjrzeć jak wygląda dodawanie warstwy z wystrzałem na Adobe After Effects. Najważniejsze w tym wszystkim jest umieszczenie ognia w odpowiednim miejscu, nadanie mu odpowiedniego kierunku współgrającego z kierunkiem broni oraz zastosowanie właściwego stopnia przezroczystości.
Dym i błysk światła
Wiadomo, że broń po wystrzale musi zostawić trochę dymu. Podobnie jak tajemnicą nie jest fakt, że wystrzałowi towarzyszy dosłownie chwila, która rozświetla pomieszczenie. W poniższym tutorialu możecie przekonać się, jak w Adobe Premiere stworzyć realistyczny wygląd zarówno dymku, jak i flesza. Ponadto podając pod tym linkiem swój mail, możecie uzyskać bezpłatną paczkę z gotowymi efektami wystrzałów i masą innych filmowych dodatków.
Efekty dźwiękowe
Nic tak nie podkreśla efektu strzału, jak mięsiste „bum”. I tutaj sytuacja jest podobna: albo skorzystacie z płatnych paczek, albo będziecie szukać darmowych efektów dźwiękowych po Internecie. Dla zwolenników tej drugiej opcji kilka linków:
- bezpłatna paczka z dźwiękiem uderzeń pocisków o różne powierzchnie oraz wszelkich świstów z tym związanych (wymaga rejestracji)
- bezpłatna kolekcja dźwięków wystrzałów różnych broni.
Artykuł na podstawie: http://nofilmschool.com/2017/10/create-realistic-gun-effects-in-your-film
Nikt
Przepiękny film...nie wiem co dodać...piękne kilkanaście minut. DziękuZza miedzy #6 - 15 porad, jak zostać lepszym reżyserem?
Bardzo dobre, konkretne wskazówki. Jestem ciekawa, czy współcześnie obDubel#14 - Obróbka skrawaniem (2012)
Dziękuję za recenzję i pozdrawiam :)Rumuński Szwadron
Szczerze, dawno się tak nie ubawiłem tym absurdalnym humorem. Jedyna