Thursday, Dec. 14, 2017

Dubel #24 – Porwanie (2011)

Autor:

|

17 stycznia 2013

|

Dubel #24 – Porwanie (2011)

Porwanie (2011)

Reż. Wiktor Obrok

 

 

Miłość jest szalona, potrafi zmusić nas do niewiarygodnych rzeczy. Nawet się nie obejrzymy, a emocje doprowadzą nas do skraju szaleństwa… Wpadniemy w jej sieć dając się połknąć przez pragnienie, z którego później trudno będzie się wydostać. Z biegiem lat oczywiście zaczynamy inaczej patrzeć na to uczucie, jednak „błędy” dzieciństwa mogą zostać z nami do końca życia.

 

Akcja filmu rozgrywa się w piwnicy, toczy się pomiędzy trzema dziewczynami i jednym, uwięzionym chłopakiem. Zdesperowane przyjaciółki szukają odpowiedniego wyjścia, aby uniknąć kary za uprowadzenie, które mogłoby im zniszczyć życie.

Muszę przyznać, że ocena tej krótkometrażówki nie należała do najłatwiejszych, ponieważ gdy skończyłam ją oglądać do głowy przyszła mi moneta i jej dwie strony! Orzeł mówi, że film powinien opierać się na historii przekazanej przede wszystkim przez obraz, a nie samą rozmowę. Reszka natomiast sugeruje, że etiuda to sposób przekazu, który można interpretować na swój własny sposób. Im więcej zaskakujących rozwiązań, tym lepiej ogląda się film. W tym jednak wypadku to nie kwestia losowania, a wyboru. Reżyser podkreśla, że dla niego najważniejsze było stworzenie dobrego klimatu oraz oryginalnych dialogów i owszem osiągnął swój cel, ponieważ te elementy w krótkometrażówce wyszły naprawdę dobrze. Podejście, czy priorytety obrane przez twórcę są nietypowe, na pewno nietuzinkowe, lecz niestety można w niej dostrzec także małe minusy nie psujące jednak ogólnej oceny!

Tak, więc zaczynamy! Na początku, zanim jeszcze twórca rozpoczyna akcję, podczas wyświetlania tytułu brakuje melodii, która podkreśliłaby wprowadzenie do „Studium strachu i groteski”. Niestety brak jakiegokolwiek głosu, narratora czy konkretnej muzyki dobranej do klimatu wpływa na negatywne pierwsze wrażenie, a dodanie tego elementu na pewno nie zakłóciłoby dzieła. (zamiast tego w tle słychać szum, gwar i szepty).

Dalej! W produkcji przekazane są wszystkie istotne informacje, mimo przeważającego sposobu przekazu, jakim są dialogi. Wiemy dlaczego dziewczyny zdecydowały się na porwanie chłopaka, w jaki sposób dochodzą do konsensusu i jakie wybierają ostateczne rozwiązanie. Film nie jest streszczeniem, akcja posuwa się z każdą sekundą naprzód, a my dowiadujemy się coraz więcej – nie brakuje więc istotnych informacji.

 

Sprawy techniczne są dopracowane, światło odpowiednie, nie ma problemów z kadrowaniem, chociaż tu warto na chwilę przystopować. Oglądając film tylko z początku dostrzegamy zmiany kątów i perspektyw, a z biegiem czasu kamera zostaje ustawiona w jednym miejscu bez kombinowania. Owszem nie jest to błędem, ale dynamiczne, często zmieniające się kąty widzenia mogłyby znacznie ożywić przekaz, przez co trudniej byłoby odciągnąć wzrok od ekranu. Z takim spojrzeniem reżysera możemy niestety zamknąć oczy po kilku minutach i wsłuchiwać się w rozmowę dziewczyn, jakby prowadziły audycję radiową.

 

Grę aktorską oceniłabym na mocne 4! Dlaczego? Brakuje mi tutaj odpowiedniej intonacji, dialogi zbudowane są dobrze, ciekawie, zdecydowanie odpowiednio do wieku i sytuacji. Widać starania włożone w dopasowanie stylu do każdej aktorki, aby je jakoś od siebie odróżnić. Niestety można dostrzec też niewystarczającą ilość emocji, żadna z nich nie wpada w panikę, oczywiście na twarzach nastolatek wyrysowany jest smutek, ale to jednak trochę za mało. Aktorki siedzą „spokojnie” w jednym miejscu, nawet gdy sprawdziły puls uprowadzonemu nikogo nie poniosły nerwy, jakby same nie wierzyły w aktualne wydarzenia, bądź znały zakończenie. W niektórych sytuacjach zabrakło dobrej gry, która podkreślałaby popełnienie poważnego przestępstwa.

Kończąc, polecam widzom zamierzającym obejrzeć krótkometrażówkę, skupić się na mocy przekazu słów, które czasami śmieszą, dać wciągnąć się interesującej fabule oraz postarać się utożsamić z głównymi bohaterkami, co naprawdę nie jest trudne. Etiuda jest warta polecenia dla każdego, kto docenia kino amatorskie i niezależne!

OCENA AKTORÓW!

Katarzyna Kwiek, lat 15 – ☻ ☻ ☻ ☻ ☺

Postać nadaje apetytu, jest niczym zdrowy rozsądek, jednak pomijając fakt jej dobrych spostrzeżeń (rad) kuleje u niej sposób przekazu. Rzuca słowa na wiatr, podchodzi zbyt luźno do całej sprawy, mimo częstych nerwowych ruchów rękoma! Aktorka wydaje się sama nie wierzyć swoim słowom.

Zuzanna Woyna-Orlewicz, lat 14 – ☻ ☻ ☻ ☺ ☺

Aktorka jest zaledwie cieniem, przy pozostałych dwóch koleżankach. Jest prowodyrem całej sytuacji, co prawda wzięła za to odpowiedzialność, jednakże jej udział w akcji jest marny. Jej głos jest mało słyszalny, niekiedy niezrozumiale wymawia słowa, a przez większość czasu spędzonego w ciszy znajduje się w jednej pozycji.

Gabriela Sacha, lat 16 – ☻ ☻ ☻ ☻ ☺

Oceniając ją pod względem zachowania osoby, która spowodowała uraz na głowie chłopaka, zbyt mało przejmuje się sytuacją. Mało kiedy objawia się w niej prawdziwe przerażenie, chociaż to ona w razie wpadki dostałaby prawdopodobnie największy wyrok!

DLACZEGO ZIELONA OKEJKA?

Fabuła – 4

Gra aktorska – 4

Błędy logiczne – 5

Dźwięk – 4,5

Charakteryzacja – 5

Muzyka – 2

Światło – 5

Kadry – 3,5

Błędy Techniczne – 4,8

Dialogi – 5

Klimat – 4,5

Średnia, z uwzględnieniem średniej ważonej – 4,3!

ZOBACZ W JAKI SPOSÓB OCENIANE SĄ FILMY W DZIALE DUBEL.

Film można znaleźć na naszej stronie.


Zapraszamy do oglądania i komentowania filmu. Wyrażając swoją opinię możesz pomóc nam ulepszać kino amatorskie.

Share This Article

O autorze

Komentarze

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *

Możesz użyć następujących tagów oraz atrybutów HTML-a: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <strike> <strong>

*

Facebook

Get the Facebook Likebox Slider Pro for WordPress
Przeczytaj poprzedni wpis:
c1
Conan zwyciężył – niezależni tryumfują!

Pamiętacie nasz apel o wsparcie dla twórców niezależnych, którzy starali się o 5 000 zł na swoją produkcję? Otóż informujemy,...

Zamknij